Reha Arnika

....rozhýbáme vaše tělo

Akutní případy budou ošetřeny v daný ordinační den po domluvě s rehabilitačním lékařem.


 

Současný způsob života je nesmírně ovlivněn rostoucím používáním počítačů, tabletů, chytrých telefonů a jiných mediálních vychytávek. Reklama nás masíruje, že musíme být neustále na síti a kdo není připojen, tak neexistuje. Tempo kolem nás se neustále zrychluje, ale nárůst tempa přijímáme většinou vsedě.  Fyzická práce v zaměstnáních ubývá, všude kolem nás jsou výtahy, pohyblivá schodiště, přesouváme se většinou auty.

Pro tuto novou aktivitu už existuje i latinský název – sedentární aktivita/ z latinského slova sedere-sedět/. Změna sezení za stání a lehkou chůzi se považuje za lehkou fyzickou aktivitu.  Není sice známo, že by zkrácení sezení  ovlivnilo obezitu, přesto množství tuku v těle kolem srdce, ledvin a jater je více závislé na měřené době sezení než na body mass indexu/ BMI – váha v kg dělená druhou mocninou výšky/. Povzbuzující je i zjištění, že lehká fyzická aktivita vede ke snížení únavy, snížení bolestí ve svalech a zlepšení glukozového metabolismu / cukrovky/.

Zvláště osoby zaměstnané v administrativních profesích by měly během pracovní doby přerušovaně změnit sezení za stání a chůzi alespoň v celkově nastřádané době 2 hodin. To je doporučení odborníků publikované 1. června tohoto roku v Anglii. A zaměstnavatelům se doporučuje zajistit  na pracovištích prostory pro chůzi, nastavitelné pracovní desky pro práci vsedě i vstoje, umístit sociální zařízení, kuchyně a konferenční místnosti do různých pater, omezit pohyb výtahy, informace předávat osobním stykem. Že to působí komicky?

Možná. Ve spojitosti s Olympijskými hrami v Londýně v r.2012 bylo sděleno, že v rozvinutých zemích 70% osob s onemocněním srdce a cév, cukrovkou a nádory nenaplňuje doporučení o minimální fyzické aktivitě v týdnu, což je 150 minut středně náročné fyzické zátěže. Při přísnějším měření toto číslo stouplo až na 95% dospělé populace. Od r.1960 klesl průměrný kalorický výdej v zaměstnání o 175kcal/den spolu s 20%-ním omezením fyzické aktivity ve volném čase. Pokud tento trend bude pokračovat, za dalších 15 let to již bude 35%.

Takže abychom si rozuměli, nemluvíme dnes o sportovní aktivitě, což tak rádi naši politici omílají v televizi, že nám postaví nová sportoviště a přidají peníze a tím si zlepšíme zdravotní stav. Mluvíme o tom, že jsme i lehkou fyzickou aktivitu vyměnili za sezení. Takže pokud musíte dlouhodobě sedět, nezapomínat alespoň sezení přerušovat a projít se.

A propos, už jste si koupili trekingové hole, které stále doporučuji? 


 

MUDr. Zdeněk Šos

Pondělí:   8:00 - 12:00
Horšovský Týn - rehabilitace, na objednání,

tel. 379 428 620
Úterý:     8:00 – 12:00
Staňkov, na objednání tel.379484177

Holýšov, na objednání tel.379 491 583

Čtvrtek:   8:00 - 12:00
Domažlice, Poliklinika II, U Nemocnice 148,
na objednání tel. 374 442 000, mobil 601593370 
Pátek: 8:00 - 12:00
Horšovský Týn – na objednání tel. 379 428 620

MUDr. Iveta Holečková      

Úterý:     8:30 - 15:00
Domažlice, Školní ulice / rehabilitace J.Kalousové/

na objednání tel.606 336 509
Středa:   8:00 – 12:00
Horšovský Týn - dle objednávky tel. 379 428 620

Čtvrtek:  8:00 - 12:00
odpolední hodiny vyhrazeny dětským
klientům Horšovský Týn – dle objednávek tel. 379 428 620

Pátek:     8:00-12:00
Poliklinika II, U Nemocnice 148, rehabilitace,
Domažlice- tel. 374442000 dle objednání, mobil 601593370

Rehabilitace Horšovský Týn

pondělí- pátek
7:00- 15:00 dle objednávky

tel: 379428620.
Objednávat se můžete
od 7:00-8:00 denně

Rehabilitace Šos,
Poliklinika II, Domažlice

Pondělí- pátek 7:00-15:00
dle objednávek,
tel: 374 442 000

 

 

acum arcommini trezalka bioteta